Trocha historie: Nová Éra EVE 1/2

O hru prodávanou v supermarketech, kterou vytvořilo malé islandské studio CCP Games moc velký zájem nebyl.
Hráči, kteří hru začali hrát v roce 2003, měli jasné výhody oproti těm, kteří začali až v roce 2004. Jejich znalost hry a herní mechaniky byla mnohem větší, jejich peněženky disponovaly mnohem větším počtem nul a jejich hangáry byly naplněny pokročilejšími loděmi.
To se však začalo měnit v roce 2004 díky jedné velmi zvláštní události: migraci.
Hra se nejakým způsobem dostala do povědomí lidí a mnoho nových hráčů ze všech koutů internetu s ní začalo tak trochu experimentovat. Všechny původní “bloky” v EVE Online vlastně postupně migrovaly z různých her, které předcházely EVE (Earth & Beyond, Homeworld, Jumpgate, Elite atd.). Tato migrující populace začala utvářet první de-facto powerhousy. Ale od doby vydání to byl vlastně jeden z prvních velkých příchodů nových hráčů. Tyto typy přílivů byť menšího počtu hráčů byly v celkem vzácné, protože prvních 18 měsíců své existence se EVE Online prodávala pouze v krabicové verzi v supermarketech. Tuto hru původně vydali Simon a Schuster Interactive, pobočka známého vydavatele knih, který se zabýval občas i distribucí her.
„Interactive“ sekce této společnosti však byla časem rozpuštěna. To znamenalo, že distribuční kanál pro EVE zanikl, ale práva na EVE Online zůstala dál této společnosti.
CCP Games nějakou dobu trvalo, než vyjednaly podmínky odkupu práva na distribuci své hry zpět. V té době EVE Online nebyla v žádném případě hitem a CCP Games mohli klidně nechat EVE prostě stáhnout a přejít k vytvoření nového titulu. Společnost se nicméně rozhodla držet již vydaného titulu a snažila se vyjednat práva pokračovat v práci na EVE. Ta byla v tu dobu prodávána už jako hotový produkt a CCP z ní udělat konečně hru podle vlastních představ. CCP Games nakonec opravdu získalo práva zpět do svého vlastnictví, ale samo nebylo pořádně schopno distribuovat krabicovou verzi hry na mezinárodní úrovni ze svého malinkého islandského ústředí. A tak se společnost rozhodla podstoupit v té době velké riziko – začalo prodávat EVE výhradně online, což tehdy bylo velmi neobvyklé bez distribuční platformy (jako např. Steam). Tento postup nicméně dal EVE schopnost stát se hitem. Na mnoha různých místech internetu, ať už se jednalo o ruzná fóra, weby, nebo IRC kanály začali stávající hráči EVE přijímat další nové hráče, a přemlouvat je, aby se k zatím menší hráčské základně EVE Online připojili, protože si ji nyní mohli snadno stáhnout přes internet. To umožnilo nový příliv hráčů z mnoha různých prostředí. Doby kdy byla každá hlavní hráčská skupina potomkem jiné vesmírné online strategické hry byly pryč. Jedna malá skupina hráčů pocházela z fór na webu SomethingAwful.com, tito nově příchozí hráči budou jednoho dne legendární – ale začali pokorně a říkali si “Goons”.
První korporace Goonů se po velice krátkém čase rozpadla díky vnitřním neshodám a hašteření.
Gooni se reformovali a začali znovu jako Red Hammer Industries, tento projekt ovšem dopadl stejně jako ten první a rozpadl se. Tentokrát to nicméně nebylo nějaké vnitřní drama, které by někoho urazilo – ale krádež. Goon, který měl přístup do hlavního korporátního hangáru se odporoučel i s miliardami společně nabytých ISK, většinou v minerálech a rudě. Zloděj nebyl nikdy chycen a výsledkem této akce byl opět rozpad této mladé korporace. Další Goonská korporace s názvem Free State Project se rozpadla poté, co jeden z členů ukradl rudu větší nepřátelské, již dobře zaběhlé korporaci, která okamžitě na to využila této krádeže jako záminky k zahájení nekompromisního vyhlazení všech Goonů, což se jim také povedlo. Gooni se pak postupně rozptýlili do menších i větších již existujících uskupení. Pokračovalo to a dál. Osmkrát se Gooni snažili sami něco vybudovat a osmkrát byli z různých důvodů rozprášeni.
“Goon korporace v EVE byly historií nenaplněných snů,“ napsal retrospektivně Remedial, první hlavní lídr Goonů. Nakonec se několik Goonů spojilo a vytvořilo další korporaci s názvem Goonfleet. Goonfleet měla v jádru několik veteránů EVE Online, ale převážnou část její členské základny tvořili noví hráči, kteří byli různými způsoby přemluveni, aby se v EVE připojili ke svými kamarádům ze SomethingAwful.com. V sérii náborových akcí pozvali piloti Goonfleet další Goony, aby se sjednotili ve hře do jednoho celku. Tato korporace neměla velké ambice dobívání New Edenu. Goonům se prostě líbilo dostat co nejvíce lidí online do hry, jak jen to bylo možné. Létali v těch nejzákladnějších a nejlevnějších lodích, aby postupně zjistili, na co vlastně mají a na co ne a kolik lidí jsou schopni sformovat. Klíčovým rozdílem mezi Goonfleet a dřívějšími neúspěšnými korporacemi, byl důraz na výuku nováčků. Goonfleet upoutal pozornost hráčů, kteří se právě dostali do hry tím, že lidé z něj dobrovolně obětovali čas, aby nové hráče naučili základy. Zatímco ostatní skupiny v EVE se novým hráčům posmívali a sami odmítali přijímat kohokoli, kdo nebyl důvěryhodným přítelem nebo renomovaným veteránem. Gooni vítali nové hráče s otevřenou náručí, ale pouze za předpokladu, že byli skutečnými „Goony“, toto bylo podmíněno nějakou historií na fórech SomethingAwful.com.


Tento nový přístup a jednání s novými hráči přiměl stovky nových pilotů, aby se ke Goonfleet připojili. Pod vedením svého vůdce, Remediala, se k nim přidávalo stále více těchto hráčů, všichni pod vlajkou Goonfleet. Korporace se rozrostla na více než tisíc členů – členská základna byla už příliš velká na to, aby se korporace jednoduše jen tak rozpadla pod vlivem nějakého vnitřního dramatu, nebo něčeho podobného, jako se jim to stalo v minulosti. Ostatní hráči – většinou veteráni EVE Online se smáli naivitě tohoto rojícího se balíčku nových hráčů létajících v těch nejhorších lodích, které hra nabízela. Goonfleet nicméně tuto ne zrovna pochvalnou myšlenku přijal za svou. Představu „roje“ zužitkoval dokonale pro svoje vlastní sebeurčení. Jeho piloti přijali maskota, buclatého čmeláka kouřícího doutník, který měl nasazenu německou helmu z 1. světové války, tohoto svého maskota příznačně pojmenovali „Fat Bee“. Jejich bojovým pokřikem se stalo: „We are terrible at this game! (Jsme v EVE hrozní!)“.
Mnoho lidí v EVE v té době odepsalo Goonfleet jako roj trolů, kteří v podstatě chtěli každému co možná nejvíc znepříjemnit jeho čas v EVE. Bylo na tom něco pravdy. Gooni otevřeně používali velice – dejme tomu – neformální vyjadřování plné urážek a sprostých slov, tento fakt mnoha lidem vadil a znepříjemňoval život. Aby bylo jasno, používání nadávek a jiného drsného jazyka je v mnoha online komunitách běžné a EVE Online není výjimkou. To, co dělalo Goony v komunitě EVE jedinečnými, nebylo jejich používání tohoto druhu jazyka, ale jeho používání v komunikaci na úrovni vedení korporací a aliance a i v různých sděleních a projevech vedení vlastním hráčům.
Gooni odmítli změnit způsob, jakým mluvili, jak se chovali, nebo jednali, bez ohledu na to, jestli jejich publikem bylo několik přátel, několik tisíc členů aliance nebo desítky tisíc v širší komunitě EVE. Vysmívali se okázalosti, ambicím a úspěchu, kterými se v té době pyšnili ostatní lídři. Postoj Goonů byl v pravém slova smyslu autentický a ukázal se být velkým sociálním faktorem a – dejme tomu – pojivou silou pro tuto komunitu. Ale za neuctivým přístup se ukázal geniálním sociálním faktorem a definicí způsobu, jakým Gooni přistupovali ke hře. Jejich morálka byla v zásadě nenapadnutelná, protože záměrně veřejně podceňovali sami sebe, svou vlastní důležitost a sami se zesměšňovali u ostatních hráčů. Podle některých zdrojů byl název „Goon“ zamýšlen jako způsob, jak zvrátit zaběhlé dogma, že hráči videoher jsou internetoví kreténi, kteří žijí ve sklepech svých rodičů … tak se k těmto vlastnostem přihlásili sami a veřejně.
Gooni EVE Online sami sebe veřejně ponižovali a tvrdili, že je jim úplně jedno, co se stalo s jejich loděmi nebo jejich územím. To byl přesný opak toho, jak to v EVE fungovalo před jejich příchodem do New Edenu. Pro některé z nejlepších skupin hráčů ve hře byla hrdost základem. Kvalifikovaní piloti si mohli budovat svá ega prostřednictvím výhry v řadě bitev, nicméně tento způsob budování ega, měl jednu zásadní nevýhodu, bylo jen otázkou času, kdy ten či onen lídr nějakou bitvu prohraje. A když tato situace nastala, iluze vlastní důležitosti se mohla rozplynou a nabourat sociální strukturu celé dané skupiny. Pokud je vaše korporace založena na tom, že je nejlepší, co se stane, když prohrajete?
Gooni se naopak chlubili tím, že jsou nejhorší. Když tedy prohráli, smáli se. Když vyhráli, smáli se ještě víc tomu, že existuje někdo, kdo je ještě horší, než oni. Gooni představovali novou generaci hráčů EVE Online a některým starým mazákům se vůbec nelíbili. Skupiny jako Band of Brothers, Oxiom Empire, Ascendance Frontier, nebo Northern Coalition (neplést s dnešní NCdot – ta v té době neexistovala) měli tendenci je považovat za špatný vtip a budoucí černý flek v historii EVE .
“Gooni se vlastně ke EVE postavili nějak takto: ‘Můžeme si dělat, co chceme. Můžeme si říkat co chceme. Nikdo za nás nebude nést odpovědnost ani za naše činy.“
– SirMolle, lídr Band of Brothers v rozhovoru z roku 2014
Řady Goonfleet se prudce rozšiřovaly a nakonec dosáhly počtu 1300 hráčů, což byl limit pro počet hráčů v korporaci v roce 2005. Naproti tomu Band of Brothers byla v té době nejmocnější organizací ve hře a měla přibližně 1000 hráčů. To znamenalo, že Goonfleet se mohl konečně velikostí poměřovat s Band of Brothers. Ovšem nikoli znalostmi a dovednostmi. Gooni se stále ještě převážně věnovali výuce svých nových pilotů, jak létat v lodích a co za vybavení na ně použít. Pokoušeli se ovšem přijít na to, co přesně dělat s tímto absurdně velkým davem lidí. Navzdory opovržení Band of Brothers si je oblíbilo mnoho vůdců největších impérií EVE Online. Goonfleet byla srandovní a zajímavá skupina ve srovnání s velmi vážně a korektně navázanými spojenectvími, která zaplňovala tehdejší nullsec. Reputace Goonfleet mezi ostatními hlavními skupinami éry se ale začala zhoršovat. Nejvýznamnější okamžik nastal, když se lídr Goonfleet, Remedial, veřejně výslovně vysmál smrti člena Band of Brothers v reálném životě – to vyústilo v rozhořčení a vztek ve vedení Band of Brothers. Tato událost se později vrátila a pronásledovala Goonfleet ještě velmi dlouho, protože byla hlavní příčinou návisti Band Of Brothers vůči GoonFleet.