MINING – Přežití 1 / 2

HIGH-SEC MINING
Jsou dvě často opakovaná “pravidla” EVE online, která je vhodné zmínit. “Nelétej, co si nemůžeš dovolit nahradit.” a “Vydockováním se dobrovolně vystavuješ PVP.”
V mnoha ohledech je high-sec nebezpečnější, než jiné oblasti vesmíru. PVP v high-secu je nejvíce jednostranné z celé hry. Mechaniky high-secu se zdají být navrhnuté tak, aby zabránil útoku na hráče, ale ve skutečnosti jen vytvářejí pravidla, jejichž znalost umožňuje útočníkům zcela ovládat podmínky, okolnosti a načasování každého střetu.Těžba v null-secu je nejen výdělečnější, ale s podporou aliance může být i podstatně bezpečnější:

  • Intel kanály zajišťují včasné varování před nepřáteli
  • Nepřátelé jsou k vám nuceni cestovat určitou vzdálenost
  • Standing relativně spolehlivě ukazuje záměr hráčů okolo, většina aliancí se drží “Not Blue Shoot It” (Co není modré, to střílej) pravidla – každý, kdo není modrý, je nepřítel
  • Nepřátelé na cizím území nemají kde zadockovat
  • Obranné flotily aktivně pronásledují nepřátele
  • Často jsou k dispozici těžební boosty a těžba ve skupině podporuje pozornost

GANKING
High-sec je navrhnut jako “bezpečnější” prostor, ale ne “bezpečný” prostor. NPC policie CONCORD nereaguje dostatečně rychle, aby zabránila odhodlanému hráči od sestřelení jiného hráče, přichází jen spolehlivě potrestat.
Gankeři minimalizují náklady používáním levných a snadno nahraditelných lodí. Gankování těžařů je i přesto jen výjimečně výdělečné a spíš jde o činnost čistě zábavnou, či vycházející z jiné motivace, jako je odpor proti bezpečnému AFK těžení, jako odplata nebo jako demonstrace síly pro nábor nových pilotů.

Lodě vybavené drahými moduly (tzv. “Bling” fity) jsou naopak velmi výdělečné cíle, nevyžadující o moc větší přípravu, či náklady na sestřelení. Jednoduché pravidlo: neutrácejte za frakční, deadspacový nebo officírský modul na loď víc, než kolik stojí loď samotná.
V high-secu operuje řada skupin, které oportunisticky útočí na těžaře, především jde o alianci CODE. a skupinu Ministry of Love patřící k null-sec koalici The Imperium, přičemž jejich členové často patří do obou skupin.

Pokud těžíte v high-security vesmíru, pravděpodobně dříve či později na suicide gankery narazíte. Nejlepší způsob, jak se vyhnout high-sec gankerům, je jednoduše v high-secu netěžit. Těžba v null-secu je podstatně výdělečnější a pokud budete těžit v rámci zavedené aliance, budete mít výhody sítě kanálů včasného varování a obranných flotil, které zajišťují podstatně vyšší úroveň bezpečnosti, stejně jako schopnost se aktivně bránit. Něco, co mechaniky high-secu v podstatě neumožňují.
Jestliže chcete těžit v high-secu, buďte opatrní. Gankeři se soustředují na piloty co nedávají pozor a těží v křehkých lodích s vysokým těžebním výkonem. Těžební lodě nabízející vyšší rychlost těžby a vyšší kapacitu nákladového prostoru na rudu mají totiž zároveň velmi malé množství EHP (efektivních hitpointů). Covertor, nebo Hulk je možné zklikvidovat v řádu sekund, dokonce i osamoceným gankerem. Retrievery a Mackinawy jsou jen o trochu odolnější ale špatné fity mohou udělat i tyto lodě v high-secu v podstatě stejně zranitelné, jako prázdný shuttle.
Ideální lodě na těžbu v high-secu jsou lodě Procurer a Skiff, v případě kdy je vybavíte co nejvyšší možnou odolností a udržujete si při těžbě přiměřenou úroveň pozornosti. Správně nafitované jsou podstatně obtížnější “ganknout”, i když to není nemožné. Odhodlaná skupina s dostatečným množstvím pilotů (nebo altů), která dokáže sestřelit Skiff, už ale v zásadě dokáže sestřelit i Freighter, což je podstatně výdělečnější a většinou se rozhodne spíš pro takové lodě.
Kde létáte je stejně důležité, jako co pilotujete. Security status a vzdálenost od obchodních center má velký vliv na to, jestli budete pro gankery atraktivní cíl. Všechny systémy v blízkosti systémů Jita a Amarr bývají hlídkovány gankujícími skupinami.
Vězte však, že i zapadlé systémy mohou občas gankery přilákat, pokud je v nich dostatečně vysoká aktivita.


HAULING
Zatímco těžební lodě se většinou gankovat nevyplatí, transportní lodě (tzv. hauleři) všech tvarů a velikostí jsou atraktivní cíle. Pokud přepravujete vaší rudu nebo jiné zboží na trh sami, buďte ostražití. Udržujte cenu vašeho nákladu nízkou (například rozdělením nákladu na několik cest), vaše EHP v nejvyšší a oči na stopkách. Používejte scouty na kontrolu systému před tím než tam s drahým nákladem skočíte a věnujte pozornost dění okolo.

Tech 1 Industriálka nafitovaná na tank může bezpečně vozit okolo 50 milionů ISK, než začne přitahovat pozornost gankerů. Freighter nafitovaný Bulkhead moduly na zvýšení EHP může relativně bezpečně přepravovat okolo 1 miliardy ISK. Šance na gank roste exponenciálně, s tím jak roste hodnota nákladu, nebo se snižují EHP lodi.

Gankování haulerů je většinou o zisku. Gankeři používají Cargo Scannery aby našli cenný náklad a Ship Scannery aby zjistili, jaký fit mají jejich potenciální cíle. Pokud budete létat chytře, zjistí, že jim nestojíte za to úsilí a peníze a většinou vás nechají být. Používání Expanded Cargohold modulů může být lákavé na snížení počtu cest, které musíte s nákladem letět, ale výrazné snížení EHP může způsobit, že se stanete cílem gankerů už jen pro zábavu.

Je mnohem bezpečnější svěřit přepravu kurýrům, ale musíte počítat s tím že vám to vezme určitý zisk. Pokud vytvoříte kurýrní kontrakt se správně nastavenou zálohou (collateral), nemůže se toho moc pokazit. Zboží se buď dostane na určené místo, nebo dostanete smluvenu kompenzaci.


OMEZENÍ ÚTOKU A OZNAČENÍ CRIMINAL A SUSPECT
Limited Engagement je mechanika určená k tomu, aby se napadený hráč mohl vždy bránit. Agresivní akce vůči hráči se Suspect, Criminal nebo -5.0 Security Rating statusem vytvoří mezi hráči Limited Engagement, který umožní na sebe navzájem útočit bez postihů. Limited Engagement trvá 5 minut od poslední agresivní akce. Limited Engagement se taktéž vytvoří při odsouhlasení duelu.

“Suspect baiting” je trik, který zneužívá neznalost mechanik hráčů k vytvoření možnosti legálně napadnout druhého hráče bez intervence CONCORDu. Funguje to tak, že hráč se před vámi objeví ve zdánlivě bezbranné lodi se Suspect statusem, který vám umožňuje ho legálně napadnout, i s pojistkou nastavenou na zeleno. Protože se však může napadený hráč bránit, vyvoři se mezi vámi Limited Engagement. V zápětí se buď Suspect loď ukáže jako překvapivě odolná, pilot zadockuje a vydockuje na vás se silnější lodí (přičemž vy nemůžete minutu po agresivní akci dockovat, nebo používat brány), nebo přiletí neutrální logistická loď, která ho bude udržovat naživu. V každém případě jste nejspíš mrtví.

“Can flipping” – vykrádání vašich cargo kontejnerů ve vesmíru které dá zloději Suspect status, může být buď snaha vám něco ukrást, nebo to může být jen pokus o Suspect baiting snažící se vás nalákat k agresivní akci.


VYHLÁŠENÍ VÁLKY (WARDEC)
Wardec je mechanika umožňující korporaci zaplatit CONCORDU za právo útočit na určitou dobu na jinou korporaci. Přestože tato mechanika je potřebný způsob jak eliminovat cizí struktury ve vesmíru, byly wardecy vždy převážně používané jako griefing a oportunistickými lovci.
Nedávný update přinesl signifikantní změnu této mechaniky. Nyní je možné vyhlásit válku pouze korporaci která vlastní nějakou strukturu a vyhlašující korporace musí sama mít nějakou strukturu. Korporace se tak nyní mohou bránit válkám tím, že nebudou vlastnit žádné Upwell struktury, Starbase, nebo Customs Office.


V případě, že chcete mít ve vesmíru struktury se po vyhlášení války můžete samozřejmě bránit. V tom případě je důležité zjistit kdo jsou vaši nepřátelé, jaká je jejich vojenská síla. Kolik jich je? Jaké lodě létají? Je to jen skupina kempující obchodní trasy, nebo aktivně hledají své cíle? Jdou po určité struktuře?
Nehledě na to kdo jsou vaši nepřátelé, je důležité “nefeedovat” snadné killy a neposkytovat jim zábavu. Odepřete jim jakoukoliv radost a je velká šance že válka brzo skončí. Aktivní obrana vám dost možná zajistí respekt vašich nepřátel, ale je možné že se stanete oblíbeným cílem a válka se největší pravděpodobností prodlouží. Volba je na vás.
Může být lákavé najmout si na pomoc nějakou žoldáckou skupinu. Zvažte dobře vaše možnosti a najímanou skupinu si předem prověřte. Solidní skupiny vám skutečně můžou za poplatek pomoct, ale řada jiných vás může začít ve výsledku vydírat pod hrozbou vlastní války s vámi.

DODATEK: MECHANIKA CONCORDU
Reakce CONCORDU se aktivuje v moment, kdy se v high-sec vesmíru objeví někdo s Criminal timerem. Na základě security statusu daného systému je pak určité zpoždění mezi tím kdy se CONCORD aktivuje a kdy fyzicky přiletí a vaší loď zničí. Toto zpoždění je nejkratší v 1.0 security systémech a nejpomalejší v 0.5 security systémech. V 0.4 -0.1 security systémech dostávají hráči taktéž Suspect a Criminal timery a postihy do osobního Security Ratingu, ale fyzická reakce CONCORDU tam není.

CONCORD nezajímá kdo je agresor, jen jestli je agrese “legální”. V praxi to znamená, že se nemůžete bránit před někým o kom víte, že na vás chce zaútočit, dokud na vás nezačne skutečně fyzicky střílet. Pojistka vlevo dole u vašeho HUD odpovídá pravidlům CONCORDU. Zelená pojistka vám dovolí aktivovat moduly jen plně “legálně”, žlutá pojistka vám umožní dělat akce, které vám způsobí Suspect timer a červená pojistka vám umožní provádět jakékoli akce i ty způsobující Criminal timer, což znamená v high-secu zničení CONCORDem.

Jakmile si hráč způsobí Criminal timer, jeho lodi se vypne warp drive a bude mu znemožněno zadockovat do stanice, skákat branou či wormholou nebo používat jump drive. Za daný čas – podle security daného systému dorazí CONCORD a loď nevyhnutelně zničí. Pod je volně napadnutelná hráči, ale nemá žádné restrikce na pohyb nebo dockování. Není žádný způsob, jak by se ganker mohl vyhnout zničení CONCORDem. Vyhnutí se zničení CONCORDem s aktivním Criminal timerem je vyloženě považováno za exploit. Dávejte pozor na to, že CONCORD vás napadne i opakovaně, kdykoliv se budete nacházet v systému s jakoukoliv lodí jinou než capsulí po dobu trvání Criminal timeru. Pokud jste tedy v hisec systému a máte criminal timer počkejte ve statini, než vyprší.


V přístí části se budeme zabívat přežitím v Nullsecu a wormhole space

o7 Faruzen

waltari

Člen korporace Militaris Industries v alianci Northern Coalition. Provozovatel Capsuleer.cz