MINING – Přežití 2 / 2
Pokračování z minula
PŘEŽITÍ V NULL-SECU
Null-security vesmír je často považován za nebezpečnější než high-sec- Přestože v null-secu jsou podstatná rizika, dobře připravený pilo, který si hlídá své okolí a aktivně se snaží vyhýbat riziku, zjistí, že null-sec je ve skutečnosti často bezpečnější než high-sec.
Největší výhoda života v zavedné alianci v null-secu jsou intel kanály a přehlednost úmyslů hráčů okolo, kterou zajišťují standingy, které mají hráči přidělené od aliance. Zatímco v high-secu můžete často jen hádat, co který charakter na local chatu zamýšlí, v null-secu máte relativně spolehlivý indikátor toho, kdo je přítel a kdo nepřítel podle toho, jaký má standing.
Další výhoda je možnost preemptivního úderu na případné hrozby, něco co CONCORD v high-secu neumožňuje.
Samozřejmě ale platí, že osamocený hráč, nebo hráč který si vůbec nehlídá své okolí je v null-secu vystaven většímu riziku než v high-secu.
PREVENCE
intel a local chat
První a nejdůležitější aspekt přežití v null-secu je být v aliančním intel kanálu pro region vesmíru, ve kterém těžíte. The Imperium má intel kanály pro každý region ve kterém je aktivní. Intel kanály poskytují včasné varování před narušiteli v oblasti a umožňují sledovat jejich pohyb. Je obecně doporučené mít regionální intel kanál otevřený v separátním okně aby byl vždy vidět. Local chat by měl být také otevřený v separátním okně. Je vhodné maximalizovat počet postav které na localu vidíte aktivováním “compact member list” funkce.
Local chat také poskytuje indikaci kde těžit a kde radši netěžit. Pokud je na localu tolik lidí, že je nedokážete všechny v okně zobrazit, je lepší těžit jinde, nebo být na hlasových kanálech s dalšími těžaři, protože vaše schopnost všimnout si nepřátel v systému bude omezená. Systémy, kde je největší koncentrace lidí, klidně i spojenců, jako jsou “staging” systémy aliancí, jsou tak paradoxně nejnebezpečnější.
Trik, který pomáhá všimnout si nově příchozích na local chatu je zvýraznit si všechny v chatu klepnutím na jednoho člověka a stisknutím CTRL + A. Příkaz “vybere” všechny hráče v chatu, ale nově příchozí zvýrazněný nebude a všimnete si ho tak snáze.
ŠÁLEK KÁVY
Není špatný nápad se po nalogování na chvilku zastavit a počkat 5 - 10 minut a obhlídnout intel kanály. Dejte si kafe a sledujte intel. Pokud to nebude vypadat na žádné divoké cizí gangy prohánějící se po regionu, můžete jít v klidu těžit.
NBSI
Narozdíl od high-secu nejsou lidí v null-secu nuceni čekat, než neutrální piloti zahájí nějakou agresivní akci. The Imperium se, stejně jako téměř všechny ostatní sov držící aliance, řídí pravidlem “Not Blue Shot It” což znamená, že kdokoliv neutrální a neznámý je předpokládaný nepřítel a je cíleně eliminován. (Obyvatelé regionu Providence mají pravidlo “Not red, Don’t Shoot” což naopak znamená že kdokoliv kdo není vyloženě označen jako nepřítel se může po Providence volně pohybovat a nebude místními napadán.)
SUVERENITA
Suverenita zajišťuje určitou bezpečnost - pouze spojenci mají přístup do stanic a Citadel v drženém území, takže nepřítel musí mít základnu někde jinde a cestovat určitou vzdálenost než se k vám dostanou. Také musí poté odejít, pokud nechtějí s postavami zůstat trčet dlouhodobě v nepřátelském prostředí.
STANDING FLEET
V množství je síla a standing fleety poskytují bezpečnost tím, že umožňují členům flotily na sebe warpovat, nebo kapitálním lodím skákat přímo na členy flotily v nebezpečí, pokud mají nafitovaný Cynosural Field Generator.
Členové Imperia mají několik aktivních standing fleet, každou pro určitý region vesmíru, který tyto flotily pokrývají. Dříve bývaly tyto flotily založené na aliancích, nebo korporacích, ale postupem času se jako efektivnější ukázalo čistě geografické rozložení.
TANK
Vyplnění resistových děr a nafitování rozumného tanku na vaší loď zajistí potenciální zdržení nepřítele, které vaší spojenci potřebují, aby vám stihli pomoct. Tohle obzvlášť platí pro Rorqualy a jiné dražší lodě. Procurery, neb Skiffy vám díky tanku umožňí relativně dobrou obranu. Pro jiné těžební bárky většinou chycení znamená smrt.
HLASOVÉ KANÁLY
Být na hlasovém kanálu zvyšuje vaší šanci na přežití. Pravděpodobně budete dávat větší pozor při hlasové komunikaci s vašimi kamrády, než byste byli jen při samotném těžení. Intel se také občas šíří po hlasovém kanálu rychleji a přesněji, než po chatu a také si můžete rychleji požádat o pomoc.
SLEDOVÁNÍ ALIANČNÍCH OPERACÍ
Je kriticky důležité sledovat alianční broadcasty, naplánované bojové operace a jinou alianční komunikaci. Všechny PVE aktivity v null-secu se stávají mnohem nebezpečnější v čase větších vojenských operací. Intel kanály mívají mezery a hráči jsou nepozorní, standing fleety mají méně členů.
SOFTWARE, KTERÝ VÁM POMŮŽE PŘEŽÍT
TACO
Near2
Vintel
EVE Ratting Assistant (vyžaduje vlastní webhost - Python)
BERTE NA VĚDOMÍ ŽE SOFTWARE OBSAŽENÝ V TOMTO LINKU POUŽÍVÁTE NA VLASTNÍ NEBEZPEČÍ
Link na tento program slouží k informativním účelům vztahujícím se k danému článku. Užívání tohoto softwaru Vám nemůžeme zakázat nicméně.
CAPSULEER NETWORK SE STRIKTNĚ ZŘÍKÁ JAKÉKOLIV ODPOVĚDNOSTI ZA PROBLÉMY ZPŮSOBENÉ VYUŽÍVÁNÍM SOFTWARU ISBOXER. BERTE NA VĚDOMÍ, ŽE VYUŽÍVÁNÍ NĚKTERÝCH FUNKCÍ TOHOTO PROGRAMU MŮŽE VEZT K ZABANOVÁNÍ VAŠEHO ÚČTU.
!!! DŮRAZNĚ VÁS VARUJEME PŘED TÍMTO PROGRAMEM A NEDOPORUČEJEME JEHO POUŽÍVÁNÍ !!!
ÚNIK
NEPŘÁTELÉ NABLÍZKU
Pokud dáváte pozor na intel kanály, o většině nepřátel na blízku byste už měli vědět, což vám dává čas odwarpit a zachránit se, nebo alespoň být nasměrovaný na stanici a připravený instantně warpovat.
NEPŘÁTELÉ V LOCALU
Cokoliv, co není kapitální loď, nevydrží proti cizímu gangu příliš dlouho, ale máte šanci odrazit někoho, kdo letí solo. Každopádně nejbezpečnější je se prostě uklidit do bezpečí, jakmile někdo cizí skočí do systému. Warp na Citadelu, nebo POS většinou znamená bezpečí.
Piloti Rorqualů by měli zatáhnout drony a připravit se uniknout, nebo bojovat. V tenhle moment už by měli kontaktovat standing fleet a dávat informace na hlasových kanálech.
NEPŘÁTELÉ DOPADAJÍ NA GRID
Pokud nesedíte v Rorqualu, nebo se neplánujete aktivně bránit, okamžitě se pokuste odwarpovat. Můžete to ještě stihnout, než budete chyceni. Pokud už jste chyceni, dejte vědět standing flotile.
MLUVTE O SOBĚ VE TŘETÍ OSOBĚ
Řekněte “check check” abyste upoutali pozornost a dali ostatním vědět, aby se utišili. Opakujte to, dokud nebude na kanále ticho a poté dejte jasně vědět jméno, místo a popis situace co nejminimalističtěji. Lidé vám nemohou pomoct, dokud neví co se děje. Ideální hlášení “Miner McRoidface in Procurer is tackled in system NOL- by a Stiletto.”. Nikdy neříkejte “I am tackled”, protože jen mrháte drahocenným časem. Nikdo neví kdo “Já” je. Zůstaň klidný a mluv srozumitelně. Dej vědět, jestli máš cyno.
Stejně tak pokud mluvíš a někdo jiný řekne “check check”, přestaň mluvit a poslouchej. Fráze “clear comms” znamená to stejné, ale používají jí Fleet Commandeři, nebo jiný ve vedení..
WWW!
“www” je zkrácenina pro “warp ke mě”. V bojové flotile se tato zkratka na chatu používá, když nabízíte možnost warpnout na sebe. Ve standing flotile se tím udává, kdo přesně potřebuje zachránit. Během popisu situace na hlasovém kanálu použijete i tuto zkratku ve flotilovém chatu.
Pokud uvidíte “www” v chatu, nechte kanály pokud možno volné a počkejte až se situace vyřeší, nepište zbytečné překážející texty.
NEDÁT SE BEZ BOJE
Ve stejnou chvíli co dáváte vědět o svých nesnázích, odhoďte všechny “ne-exkavátorové” drony, vytáhněte lehké bojové drony a zkuste toho co vás chytil odehnat. Nasměrujte se také na stanici. Pokud dokážete dát chytači dostatečný damage, je možné že vás pustí a vy budete moct utéct sami.
POUZÍVÁNÍ CYNA
Obecně byste měli počkat se zapalováním cyna, dokud k tomu nebudete vyzváni. Cynosural Field generator imobilizuje vaší loď na 10 minut a může se stát, že předtím než ho spustíte, budete muset změnit flotilu. Když cyno zapálíte, můžou k vám skočit pouze členové vaší aktuální flotily a i pokud flotilu změníte, členové nové flotily ho neuvidí. Pokud zapálíte cyno ve špatné flotile, dejte všem vědět a obránci mohou přeskočit do vaší flotily, aby cyno viděli. Pamatujte také na to, že musíte mít dostatek Liquid Ozone na spuštění cyna.
Pokud vaši nepřátelé anchorují Mobile Cynosural Inhibitor, nebo rychle umíráte, prostě cyno zapněte a dejte všem vědět v jaké jste flotile a co se stalo.
PŘEŽITÍ VE WORMHOLE SPACE
Wormhole space je často a v podstatě správně považován za nejbezpečnější prostor, kde dělat v podstatě cokoliv. Přestože je wormhole space poměrně lukrativní, kdokoliv kdo chce podnikat jakékoli PVE aktivit tak činí s poměrně vysokým rizikem.
Nejdůležitější faktor wormhole space je absence local chatu a tudíž možnost snadno oklamat nepřítele v téměř jakékoliv situaci. Je to zároveň největší výhoda a nevýhoda tohoto typu vesmíru. Výhoda pro lovce, nevýhoda pro hráče dělající PVE nebo mining.
Nenechte se však tímto varováním odradit od vyzkoušení si této vzrušující výzvy, kterou je wormhole space, ale naopak si zjistěte o wormhole space co nejvíc a vstupte do zvláštní kombinace Mad Maxa a Space Samurai vyzbrojeni vědomostmi.
SKENOVÁNÍ
Základní aktivita ve wormhole space je skenování a scoutování spojení mezi různými wormholami. Vše co ve wormhole děláte je závislé na tom, jaké máte spojení a kdo vás může případně ohrozit. První věc, kterou většina wormholerů po nalogování udělá je proskenování celého systému a alespoň 2-3 jumpů do tzv. “chainu” neboli wormholových systému, které jsou na vaší wormholu napojeny. Poté, co máte přehled o spojení která k vám vedou, můžete začít PVE aktivity, nebo mining. Pokud narazíte na aktivní PVP skupinu, může být lepší spojení uzavřít.
SCOUTOVÁNÍ
Jsou dva přístupy, jak si ohlídat cizí piloty ve wormhole. První je přivézt wormholu do tzv. kritického stavu proskakováním loděmi tam a zpět. Jakmile je blízko ke kolapsu, většina lidí se rozhodne neproskakovat. Doufáte tedy, že k vám takovou wormholou nikdo neskočí.
Druhá možnost je postavit na wormholu scouty, ideálně alty a poslouchat zvuk proskoku. Jakmile někdo proskočí, uvidíte kdo to je. Tenhle přístup ale bohužel nesnižuje šanci, že k vám někdo skočí.
Každopádně hráč nemůže na 100% spoléhat na scouty, přeci jenom, pozornost člověka je omezená a člověk může při hře na pozadí promeškat zvuk proskoku, nebo může scout zaspat, být chvíli AFK, nebo cokoliv jiného. V každém případě je tedy dobré využívat Directional Scanner.
Jednoduše řečeno: Vždy používejte D-scan. Pokud nepoužíváte D-scan dost často, nepřežijete déle, než kolik trvá jednomu Proteusu decloaknout, zaměřit vás a zničit.
KOMUNIKUJTE
Pokud nelétáte solo, buďte na hlasovém kanále se svými přáteli, takže se můžete navzájem varovat před blížícím se nebezpečím. Pokud nemůžete být na hlasovém kanále, sledujte alespoň chaty.
ÚNIK
Nicméně předpokládejme že se nevyhnutelně nepřítel objeví, co dál?
Pokud vaši scouti zaznamenají cizí loď, nebo uvidíte někoho cizího na D-scanu, odwarpujte. Leťte na safe spot, nebo na citadelu a cloakněte, nebo dockněte. Pokud nemáte covert ops cloak, ale jen cloak obyčejný, vždy se rozleťte určitým směrem. Nepřítel vás může vyskenovat combat probami v čase mezi dopadem z warpu a aktivací cloaku a tak se dostat na vaší pozici a decloaknout vás.
Pokud už vás nepřítel chytí, smiřte se s tím, že je nejspíš po vás. Většina těžebních lodí jednoduše nemá tank na to přežit dlouhou dobu pod palbou, kromě Procurera a Skiffa. Podívejte se to je na gridu a uvažujte jaké máte možnosti. Ventura s Warp Core Stabilizerem dokáže většinou chycení uniknout, protože má až 3 body neutralizace warp disruptu. Pokud máte Procurer nebo Skiff, samozřejmě v tankovacím fitu, vytáhněte ECM drony a zkuste pilota co vás drží vyřadit jammem. Jakmile vás nepřítel pustí, nebo se dostanete ven z bubliny, okamžitě warpujte pryč a počkejte, než nepřítel odejde.
Doufáme, že Vám tyto články pomohou ve vašich těžařských dobrodružstvích
o7 Faruzen