zKillboard Blackout
Je tomu trošku přes týden, kdy zKillboard vstoupil do “delayed” modu, kdy jsou všechny killmaily které se přenáší automaticky prostřednictvím ESI (EVE Swagger Interface) zobrazeny s dvouhodinovou prodlevou. Pokud někoho sestřelíte, nebo on sestřelí Vás, killmail se objeví na zKillboardu až po 2 hodinách. Tuto změnu ohlásil jeho tvůrce a provozovatel Squizz v postu na webu Reddit. Rozhodl se pro to po poslechu Blackout rozhovoru (najdete na domovské stránce capsuleer.cz) s Hilmarem Veigar Péturssonem (CEO CCP Games) v podcastu Talking in Stations. Jak Squizz uvedl, rozhodl se pro tuto variantu vzhledem k tomu, že majoritní část EVE hráčů používá zKillboard a ostatní utility třetích stran k získávání intelu o probíhájících bitvách a skladbě letek účastníků včetně fitů jejich lodí. Toto spoždění se dá obejít manuálním zadáním příslušného killmailu, nicméně v těchto velkých bitvách na to není prostor ani čas.
Tento krok vyvolal rozporuplné reakce hráčů, kdy podle vyjádření Squizze jsou mu dokonce nabízeny absurdní částky ISK, pokud tento delay odstraní. Jelikož zKill je de-facto jediný “použitelný” killboard systém s vlastnostmi které daleko předčí vlastně jedinou jeho konkurenci a to Eve-Dev Killboard, stal se Squizz vlastně objetí vlastního úspěchu. V rozhovoru z 5.8.2019 se Squizz vyjádřil, že nechápe chování některých hráčů kteří tvrdí, že tento delay je demotivující pro ostatní protože nemají možnost podělit se o úspěchy při sestřelení nepřítele.
“Killmaily se dají postnout manuálně na zKillboard a taky se o ně můžete podělit přímo ve hře, když Váš kill, nebo loss linknete do chatu přímo z reportu, který poskytuje hra sama o sobě. Opravdu nechápu, jaký je tedy problém”
– Squizz Caphinator
Squizz sám říká, že se tímto snaží vytvořit to, čemu se ve videohrách říká Fog of War, jeho zKillboard prostě poskytoval příliš mnoho informací v reálném čase. Tento delay se však týká pouze zKillboardu, pokud jste masochista natolik, že používáte EVE-Dev killboard, kde musíte po jeho tweaku aby fungoval na PHP 7 a vyšší mít minimálně 3 ročníky MIT, Váš killboard se bude updatovat v reálném čase. na zKillu to funguje tak, že se dotazy k ESI serveru posílají se stejnou frekvencí jako dříve, odpovědi z tohoto serveru taky chodí ve stejné době jako předtím (odpadá tudíž konspirační teorie, že samo CCP vytvořilo prodlevu v ESI), po obržení nicméně zacnou běžet stopky a zKillboard bot zveřejní Váš killmail když se na těchto “stopkách” ukáže 120 minut.
Killy a lossy tedy zKillboard má včas, ovšem zapíše je do databáze s prodlevou.
EVE Dev killboard a ostaní používají pro synchronizaci se zKillboardem tzv. Feed Syndication Talkback, při kterém nehledají a nekopírují data přímo z databáze zKillboardu, ale sledují data stream mezi EVE ESI serverem a zKillboardem přes Interface jako RedisQ, nebo Websocket kdy se data začnou streamovat jako JSON formát po tom co se provede handshake mezi zKillem a ESI serverem. Tímto se obchází možnost zabanování IP adresy na které běží EVE Dev killboardy, které mají špatně nastaven CRON Job a zasypaly by ESI server dotazy příliš rychle.
Na otázku, zda se nebojí toho, že ho někdo z konkurence nahradí Squizz odpovídá, že v to upřímě doufá. Tento člověk pracuje s killboardy již 10 let. Začal v konkuřenčním prostředí killboardů na Deep Space Supply (Battleclinic) a EVe-kill. Před pěti lety ovšem byly tyto dva killboardy zrušeny a konkurence se vytratila, Squizz dokonce i otevřel API jeho zKillboardu aby umožnil vznik konkurence, nicméně nic takového se nestalo.
Na dotaz, jestli cítí zodpovědnost za funkčnost, určitý standard a jednotlivé funkce zKillboardu, protože je považován za stěžejního developera odpovídá, že jediný standard který ho definuje, je důvěra hráčů, že prostě nikomu neposkytne a sám nezneužije jejich ESI klíče. Necítí se jako nikdo speciální a je prostě jen další hráč, kterého stránka, kterou dělal jako hobby se stala sředobodem dění v EVE Online.
Otázkou však zůstává, jak dlouho by trvalo získání důvěry konkurence pokud by tato vznikla. Všichni známe různé utilitky třetích stran, při jejichž používaní vám někdo řekne neskutečnou kravinu jako “toto nepoužívej, patří to Goonům nebo Pandemic Legion a ukradnou ti data”.
Tak toto je v kostce situace kolem zKillboard “Blackoutu”. Já osobně v tomto Squizze podporuji a obdivuju a pevně doufám, že se k této “Fog of War” iniciativě jako další připojí Dotlan.
Dodatek: Tak to vypadá, že vypršelo období po které měl být delayed mod ve zkušebním režimu. Uvidíme co se bude dít dále. Na Dotlanu podle vyjádření Wollariho, který se nakonec k akci připojil, zůstává “blackout” výsadou nullsecu, pro hi i low Dotlan funguje v reálném čase.