Když se nepřátelé spojí, aby mohli víc bojovat.
Factional Warfare (FW) je jedna z oblastí hry, které nejlépe a nejrychleji zatáhne nové hráče do PVP. Je to jednak díky tomu, že se ve FW koncentrují hráči s malými a levnými loděmi, které i nováček snadno nahradí, druhak protože FW oblasti jsou známé tím, že se tam vždy najde nějaký ten boj a lidé se tam slétávají ze široka aby si zabojovali. Idea Factional Warfare je celkem jasná. Přidat se k jednomu že 4 NPC impérií, zabírat deadspace “komplexy” nacházející se v systémech ve válečné zóně, tím převzít nad systémem kontrolu a postupně tak vytlačit nepřátelskou stranu. Pomáhá tomu to, že členové jedné frakce nemůžou dockovat na NPC stanicích v systémech jejich nepřátelské frakce. S tím, jak roste počet systémů které frakce drží, se zvyšuje “Tier” dané frakce a členové frakce získávají stále víc Loyalty Points (LP) jako odměnu za zabrané komplexy.
Kromě získávání LP za obsazené systémy získáváte LP i za sestřel pilota nepřátelské frakce podle ceny jeho lodi do určitého limitu. LP se poté dají na stanicích jednotlivých frakcí v low-secu vyměnit třeba za blueprint kopie na “Navy” varianty lodí. Pokud jste někdy přemýšleli, odkud se berou všechny ty Vexor Navy Issue, nebo Federation Navy Comet, je to z Factional Warfare. Základní princip je tedy ten, že FW vám poskytuje celkem stabilní zisk a zábavu za to, že aktivně létáte do nebezpečných území a bojujete s nepřátelskou frakcí. Na úvod do PVP je to stále asi nejlepší aktivita ve hře. Já osobně jsem byl odchován ve FW a většinu PVP dovedností jsem se naučil tam.
Idea skvělá, jenže …
Kromě zabírání komplexů a sestřelování nepřítele existuje ještě jeden způsob, jak vydělávat ve válečné zóně LP. A to jsou mise velmi podobné misím Security agentů v high-secu. Farmitelné PVE, které navíc ve FW podání obsahuje jen rychlé mise, které spočívají v párminutových akcích, které zvládnou udělat i lodě jako jsou Stealth Bombery, nebo velmi rychle alignující T3 destroyery se kterými je možné mise plnit v podstatě úplně v bezpečí. A odměny těchto misí škálují s Tierem frakce. Pokud má vaše frakce Tier 4 (aktuálně ho mají třeba Caldari), dá vám jedna mise třeba i 40 000 LP ! Pro porovnání, stejné LP vám při Tieru 4 dá zabrání jednoho Small komplexu, kdy musíte čtvrt hodiny aktivně zabírat na nepřátelském území s frigatou nebo destroyerem a celou dobu riskovat že na vás někdo skočí. Co je ale důležité je to, že pokud již máte Tier 4, nezbývá vlastně tolik nepřátelských systémů ve kterých komplexy obsazovat. Vyšší LP odměny jsou v podstatě kompenzační mechanismus, které vám bude dávat dostatek LP za komplexy i když už není tolik komplexů k zabírání, nebo jsou v systémech, kde se již koncentrují obránci. Mise bohužel tenhle koncept nabourávají a čím vyšší Tier, tím lineárně vyšší příjem LP.
Cena LP bodu kolísá s tím, jak hodně jich lidé mají u sebe. Čím víc LP hráči vaší frakce mají, tím víc kupují blueprinty na lodě, které potom prodávají na Jitě. Velká nabídka pak způsobuje, že cena lodí, potažmo LP bodů jde dolů. Obvykle se cena 1000 LP bodů pohybuje od 1 do 2 milionů ISK. Pokud je ale Tier vysoko a lidi dělají mise hodně, může spadnout i níž. Vzhledem k tomu, kolik mise dávají LP, je to stále velmi dobrý příjem ISK, i když je cena LP bodu nízká. Bohužel u zabírání komplexů už to je problém. Zabrat nerušeně komplexy není úplně snadné a dost lidí při tak vysokém Tieru prostě přestane komplexy zabírat a přejde na misování.
Možná byste čekali, že teď druhá strana dostane šanci a půjde si zabrat své systémy zpět. Bohužel to tak úplně není. Spousta lidí z druhé strany konfliktu oportunisticky přeskočí k vyhrávající straně a začne farmit mise taky. PVP korporace účastnící se FW odhadují, že víc než polovina účastníků FW jsou jen PVE farmeři, kteří střídají strany aby co nejvíc vydělali. Poté, co se ceny LP bodů úplně zhroutí, přestanou hráči dané strany zabírat komplexy úplně, protože je to v podstatě ztráta času a poté tedy druhá strana systémy dobije. Farmeři přeskočí na druhou stranu barikády a cyklus se opakuje. Říká se tomu “kyvadlo”.
A teď k samotné události.
V Amarr/Minmatar Factonal Warfare zóně se stalo něco, co zatím nemělo obdoby. Největší aliance na Minmatarské straně Ushra’Khan a korporace a aliance na Amarr straně: Team Amarrica, Siege Gold, Local Is Primary, 44th Recon Unit, a Yondu Confederation uzavřeli dohodu aby vyřešili problém devalvace LP bodů a podpořili aktivní létání ve válečné zóně a boj o komplexy. Vyřešili to tak, že si navzájem úmyslně a koordinovaně obsadili všechny systémy s NPC stanicemi poskytujícími mise. Amarrští, ani Minmatarští piloti tak teď nemůžou dockovat ani na jedné ze svých stanic, ve kterých se nacházejí mission agenti. Způsobilo to dokonce malou občanskou válku, kdy piloti každé z frakcí zabíjeli piloty vlastní frakce, kteří se snažili obsazené systémy dobít zpět. Na forech EVE online se k události vyjádřil i Amarrský maršál Lord Sarum (Roleplay NPC) a následně proběhla informace i herními zprávami: House Sarum Orders Mobilization and “Reclaiming” in Reaction to Alleged “Militia Corruption”.
Zablokování všech misovacích stanic oslavili zúčastněné korporace a aliance na Redditu příspěvkem Faction Warfare Patch Notes For October 2019 Players Made Release. Osobně si nevybavuju situaci, kdy by hráči v EVE úmyslně bojkotovali relativně výhodnou herní mechaniku, aby dosáhli zdravějšího herního prostředí. Většinou je snaha min maxovat všechno jak to jen jde a využít veškeré i zjevně špatné mechaniky hry na maximum pro osobní / alianční zisk.
Tak teď nezbývá než držet palce, že tenhle krok pomůže k tomu, aby lidi zase získávali ISK hlavně aktivním hraním ve válečné zóně a víc se angažovali v PVP. A také, že si tím FW hráči získají pozornost CCP, kteří snad dají Factional Warfare tolik potřebný update. Protože podle mého názoru je revamp Factional Warfare něco, co může hru obrovsky oživit a mít výrazně větší a lepší efekt, než jakýkoliv Abyssal Deadspace, nebo jiný nový content. Protože instantní zábavné PVP pro solo hráče i gangy, které není potřeba hodiny plánovat, s jasným cílem, při kterém navíc vyděláváte ISK je něco, co EVE aktuálně hrozně potřebuje. A co si budeme povídat, i hráči ze staré školy si rádi zalétají smysluplné rychlé PVP, pokud budou mise a mechaniky uzpůsobené tak, že budou hnát hráče proti sobě do soustředených frontových linií nebo něčeho podobného a nebudou muset hledat cíle hodiny v prázdných systémech. A větší spotřeba modulů a lodí vždy pomůže ekonomice celé hry.