Co je EVE Online?

EVE Online je hra. postavená na “sandbox” systému. Účelem sandboxu je, aby se každý jednotlivý hráč mohl definovat, najít sám sebe v herním prostředí. Styl hry jednotlivých hráčů ovšem nedefinuje jejich povahu v reálném životě. Znám stolaře a pokrývače, kteří se ukázali být výbornými manažery a v EVE vedou obrovské celky stovek a tisíců hráčů. Jsou tu soustružníci a frézaři, kteří v sobě objevili geniální bojové stratégy, vojáci pozemních či námořních sil různých armád, kteří jsou vynikajícími a úspěšnými obchodníky, právníci jako nemilosrdní diktátoři, nebo správci sítí jako mentoři vyučující stovky hráčů. Jestli na světě existuje nějaká hra stoprocentně definující sandbox, je to právě EVE Online.

Je to místo, kde jeden jediný lídr může inspirovat hrstku ruských pilotů k obraně jejich poslední hvězdné základny po dva a půl dne nepřetržitě a beze spánku. Je to místo, kde ideologické rozdíly mohou zažehnout roky trvající konflikty desítek tisíc skutečných lidí. V EVE Online se ukáže plný lidský potenciál. Virtuální prostředí, ale virtuální prostředí, kde lidské ambice a kauzalita (vztah mezi příčinou a důsledkem) opravdu mají váhu a něco znamenají a právě tato vlastnost ji dělá důležitou pro historii.

Eve is real

Tato jednoduchá věta shrnuje vše, co dělá EVE Online unikátní a tím čím je, a každý hráč má na tuto větu vlastní názor. Někteří nesouhlasí s absurdní myšlenkou srovnávání videohry s něčím tak důležitým jako je život. Jiní tvrdí, že univerzum EVE, je vlastně rozšířenou realitou. Tak jako tak, najdete v ní všechny prvky lidské povahy. Závist, chamtivost, pomstu, nenávist, pýchu ale i ambice a přátelství. 

Pro některé hráče je hlavním cílem kumulace peněz ve snaze stát se obchodními magnáty. Pro jiné je EVE o soubojích vesmírných lodí, tito hráči věnují svůj čas vylepšování svých lodí a vyhledávání soubojů. Hráči hledající tyto souboje se vypraví do low security (části EVE s malou bezpečností) k nalezení podobně smýšlejících hráčů ochotných tyto souboje podstoupit.

Čím dále se vydají, tím nižší je security status systémů a bezpečnost se postupně vytrácí a s příchodem do 0.0 zmizí úplně. V 0.0 regionech, v EVE žargonu známých jako nullsec, neexistují žádná pravidla. Je to něco jako divoký západ EVE Online. Obrovská impéria čtyř různých ras z příběhu (lore) EVE zde nemají žádný vliv a hráči si zde mohou dělat co chtějí. V zásadě to znamená dvě věci, buď industriální činnost, nebo dobývání.

V nullsecu neexistuje žádný postih za napadení a zničení ostatních hráčů, nebo dohled a pravidla jakéhokoliv druhu. To znamená, že hráči mohou formovat skupiny a dobývat tyto 0.0 solární systémy. V počátcích hry bylo toto dobývání zjednodušeně řečeno, neformální. Skupina hráčů vytvořila v systému obchodní uzel a prohlásila ho za vlastní a pod svou kontrolou. Nicméně v roce 2004 představili vývojáři hry koncept tak zvané suverenity (sovereignty), který hráčům umožnil být oficiálně uznáni, jako majitelé a správci solárních systémů a regionů.

Hráči začali formovat za účelem dobývání těchto regionů korporace se stovkami členů spolupracujících k dosažení společného cíle. Někteří hráči slouží své korporaci jako těžaři, výrobci, či jako specialisté na logistiku a zásobování plnící společnou peněženku své korporace ISK, což je herní měna EVE Online. Jiní jsou vojáci bránící získané teritorium a dobývající teritoria nová. Další skupinou jsou hráči vládnoucí těmto celkům, dohlížející na fungování těchto korporací, udržování pořádku v nich a poskytují směr a cíle pro tyto obrovské národy hráčů. Většina hráčů EVE patří k nějakému druhu korporace. Většina korporací v EVE je tvořena malými skupinami spolupracujících přátel, létajících New Edenem (název EVE Online světa), hledající příležitostný boj, nebo si například navzájem kryjí záda při těžení v nebezpečném prostředí. To co můžete dokázat v EVE sami jako jedinec není nic v porovnání s tím čeho můžete dosáhnout jako dobře spolupracující skupina.

Každá korporace je unikátní ve své misi, cílech, formě a kultuře. Pokud dvě nebo více korporací zjistí, že jejich cíle jsou podobné, nebo dokonce totožné, mohou sformovat alianci. Aliance korporací je vlastnost hry, která jednotlivým korporacím umožňuje společné získávání a sdílení prostředků. Tyto aliance umožňují také sdílení diplomatických vztahů s ostatními k tomu aby se navzájem nenapadali a mohli využívat společné struktury a stanice. Vytvoření aliance znamená formální uznání přátelství a zjednodušení kooperace. V okrajových částech New Edenu vladnou hráči vedená impéria a jejich obrovské armády. Dobývání teritoria vyžaduje úsilí mnoha spolupracujících korporací. Nicméně všude tam, kde je moc, je i konflikt. Mnoho korporací zaniklo díky vnitřním konfliktům.

Andrew Groen

Žurnalista, spisovatel, dokumentarista

Empires of EVE: A History of the Great Wars of EVE Online

waltari

Člen korporace Militaris Industries v alianci Northern Coalition. Provozovatel Capsuleer.cz

waltari