Kecy
Tento článek je volný překlad článku z webu PCGamesN. Nikdo z Capsuleer.cz není jeho autorem, jedná se opravdu jen o překlad. Anglický originál můžete najít zde:
https://www.pcgamesn.com/eve-online/spin-world-war-bee-2
EVE Online v současné době žije možná největší válkou v její historii. Mocné Impérium (v širším povědomí známé jako Goons / Gooni), historicky největší a nejbohatší aliance v New Edenu, je na obou ‚stranách’ svého velkého území v regionu Delve, sevřeno koalicí zvanou PandaFam Alliance Please Ignore (PAPI) – která se skládá z Winter Coalition, Test Aliance please ignore, PanFam a Legacy Coalition.
I na poměry EVE Online, je to ohromující počet entit, které se střetly ve válce nebývalého rozsahu. EVE Online pravidelně zažívá a zaznamenává tyto obrovské války mezi nejsilnějšími skupinami ve své masivní galaktické simulaci. Je úžasné sledovat explodující lodě a jejich hodnotu následně přepočítanou do reálných peněz a tak podobně. Co je ošem ještě úžasnější, je fakt, že tak, jako se ekonomika EVE Online velmi podobá ekonomice reálné, lze i tyto velké války EVE Online vyhrát, či prohrát stejným způsobem jako konflikty reálné …. pomocí keců.
PROTOŽE MORÁLKA JE KLÍČOVÝM FAKTOREM, KDYŽ DOSTATEČNĚ VĚŘÍTE VLASTNÍM KECŮM, STÁVÁ SE Z NICH VAŠE REALITA
Jessica Kenyon
Community developer
Klíčová slova jsou v tomto případě „možná“ a „lehce“. V EVE Online (a i v historii skutečného světa) je vzácné, aby vypukla válka mezi mocnostmi při masivně nevyrovnaných silách a prostředcích na jedné, či druhé straně. Aby bylo možné pokračovat v boji, musí být výsledek obvykle dostatečně nejistý, aby obě strany mohly věřit, že mají alespoň nějakou šanci na vítězství.
5. října vstoupila tzv. „World War Bee 2“ do své nynější fáze, kdy se koalice PAPI pokusila v Delve vytvořit předsunuté stanoviště, které by umožnilo superkapitálním lodím volný pohyb v regionu.
K tomuto účelu potřebovalo PAPI Keepstar – obrovskou, nákladnou citadelu, která hráčům umožňuje umístit v jejich útrobách superkapitální lodě a tím zajistit možnost jejich projekce do velké části okolí.
Ten den se síly PAPI poprvé pokusily umístit Keepstar v tak zvaném “Goonspace” (Goon prostor), v systému FWST-8 v regionu Delve. Tento systém patří pirátské NPC korporaci Blood Raiders. Goonswarm byl však připraven. V bitvě které se účastnilo zhruba 4700 hráčů byl Keepstar zničen.
Následující den se PAPI pokusilo znovu o to samé, tento akt poslal Impériu zprávu, že začala velká a hlavní ofenzíva do Delve a PAPI to myslí vážně. Tentokrát se bitvy zúčastnilo více než 8 700 hráčů, což z tohoto boje dělá největší boj v historii EVE Online a byl jím vytvořen nový světový rekord. Keepstar byl opět zničen.
Následovaly další 2 pokusy PAPI a další dva zničené Keepstary, než se konečně 17. října podařilo koaličním sílám úspěšně ukotvit pátý Keepstar v systému YZ9-F6. Následné bitvy se zúčastnilo 4 000 pilotů, ale tentokrát – s patrně vyčerpanými silami Impéria – byla koalice PAPI schopna následující den uvést strukturu do online stavu.
Byl to opravdu pátý z řady Keepstarů, kompletně zabalen do warp disruption bublin (speciální pole, ze kterého nemohou lodě bleskově zmizet pomocí tzv. warpu, toho pole má tvar koule) a tak ho po úspěšném uvedení do online modu členové koalice PAPI okamžitě pojmenovali „Bubblon 5“.
Nyní se silným styčným bodem a oporou na “domácím trávníku” Imperia je koalice PAPI připravena zasáhnout dále do regionu Delve, což může ohrozit masivní těžební a výrobní základnu Goonswarm.
Jak to Kenyon, komunitní developer vidí, válka by se mohla vést několika různými způsoby. Impérium, hrající “v obraně”, má velkou strategickou výhodu při boji ve hvězdných konstelacích, které ovládá. Jeho lodě se mohou pohybovat tam a zpět mezi systémy pomocí bran, které nejsou útočníkům přístupné (Ansiblex Jump Gate). Díky tomu je pro něj organizace a koordinace mnohem jednodušší. Jeho úkol je také přímočařejší, jednoduše nechat útočící síly koalice PAPI vykrvácet, jak jen to bude možné, a zatím si brousit špičku svého kopí na finální ránu z milosti.
Ale pravděpodobně se v tomto konfliktu nebude jednat jen o otázku surových čísel. Kenyon poukazuje na to, že války nikdy nekončí úplným zničením jedné strany, války končí, když jedna strana přestane mít vůli bojovat.
Válka oficiálně končí, když je morálka jedné strany zlomena. Pokud už jednotliví hráči nztratí pocit, že mají šanci vyhrát, něco jakoby praskne v sociální struktuře dané skupiny. Což, jak to hráči EVE běžně nazývají, vytváří Failcascade efekt.
Failscading je obecně selhání sociální systému a morálky skupiny nejedná se o selhání fyzické logistiky, která se podílí na udržování skupiny. Mnohem důležitějším faktorem tedy je, jak se lidé na každé straně cítí [spíše] než jejich skutečná palebná síla.
POKUD JIŽ HRÁČI NECÍTÍ, ŽE MAJÍ ŠANCI NA VÍTEZSTVÍ JEDNOTA CELÉ SKUPINY SE ZLOMÍ
Jessica Kenyon
Community developer
SPIN DOCTORS
BRISC RUBAL
Selhání kolektivní morálky může začít zdánlivě nevinně, například když se pro konkrétní bitvu objeví málo hráčů. Pokud tento fakt vede ke prohře, to následně vede k tomu, že se v další bitvě objeví ještě méně hráčů … a pak se lidé možná přestanou účastnit úplně.
A právě to je situace, kdy přichází propaganda – nebo jak se jí v současné době v EVE nříká … „Spin.“
Vývojáři CCP sledovali v reálném čase, jak strany postupně generují tento spin bezprostředně po velkých bitvách, a je to úžasná a fascinující věc. Bez ohledu na výsledek, obě strany s jistotou ujišťují své členy, že vyhráli. Jeden konflikt má dva různé příběhy.
Tento tzv. spin je nyní v EVE přítomen všude, ať už se jedná o oficiální message boardy, alianční fora, Twitter, Facebook, subreddit /r/Eve, nebo populární streamy na platformě Twitch či Youtube.
Brisc Rubal je skutečný lobbista Washingtonu, vlastním jménem Brian Schoeneman a je jedním z nejvýznamnějších hlasů Impéria. A přirozeně je odborníkem na tento spin.
“Myslím, že nikdo nemůže popřít fakt, že je vedoucím propagandy Goonů, respoktive Imperia a v komunikaci je daleko před Mittanim, který je oficiální hlavou Goonů” říká ředitel značky EVE Online Saemundur Hermannsson tónem opravdového respektu. “Streamoval například celý den v úterý nebo něco takového po dobu 14 hodin a vysvětloval při tom okolnosti války. Připadalo mi to jako volební noc.”
Šedivý Brisc se objevuje na streamech v dobře vybavené místnosti, často se skotskou a obvykle má na sobě oblek a kravatu DC Beltway – vyzařuje úspěch a důvěru a není těžké pochopit, jak si zajistil místo v Council Of Stellar Management EVE Online (koncil hráčů, kteří zastupují ostatní hráče při jednání s developery EVE Online) a jako hlavní hlava “spinu” v Impériu.
DUNK DINKLE
Dunk Dinkle dělá úplně stejnou věc a je v téměř stejné roli jako Brisc Rubal, ovšem pro Brave Collective, jednu ze skupin v širší koalici PAPI-Anaconda-Snek, která se v současné době usazuje v Delve. Jeho fyzický vzhled se jen stěží může lišit více od vzhledu Brisca Rubala.
Dunk se objevuje ve videích s tričkem, někdy doplněným sportovním sakem Space Invaders. Projevuje však stejné uklidňující sebevědomí, často při nedbalém zacházení s plásty medu pokrytými včelami – což je shodou okolností nejznámější symbol Goonswarm.
Brisc i Dunk předkládají s noblesou sobě vlastní ověřitelné informace – samozřejmě ty, které považují za “svou” pravdu, prostě mají odpovědnost motivovat právě tu svou stranu, aby pokračovala v boji – což, jak zdůrazňuje Dunk, by mohlo snadno pokračovat po několik příštích měsíců . Dívají se na stejné bitvy, komentují stejné události, ale vykládají je různými způsoby, každý tak, jak se mu to hodí a samozřejmě ve svůj prospěch.
Jednotliví hráči EVE Online překrucují fakta po svém a ve prospěch vlastní strany za účelem demoralizace svého protivníka. Dunk to ve videu nahoře posune ještě o krok dále. Vtvořil “Spin” svým tvrzením, že je vlastně velkorysý sportovec poskytující svému protivníkovi možnost oddechu a pauzu k získání morální převahy ve válečných memech EVE (meme je prvek kultury nebo systém chování předávaný z jednoho jedince na druhého ironickým, nebo sarkastickým způsobem), protože si to může dovolit.
To, co se děje v bitvě, rozhoduje o propagandě a bitvě o morálku pouze do určité míry. Této propagandy a memů se Vám v hojné míře dostane také na veřejných místech, jako je Reddit, Twitter a mnoho dalších, kde se obě strany navzájem napadají. Nicméně hodně z toho je něco jako folklór, či samozřejmost v EVE.
Nejdůležitější částí pro většinu lidí je mít dobrý příběh, k němuž nějakým způsobem přispívají a na který mohou vzpomínat.
Potřebují příběh, jehož jsou všichni součástí, kterému všichni rozumějí, který je motivuje a tento jejich příběh je hnací silou, pro mnoho jednotlivých hráčů, je to právě to, co je dělá součástí něčeho většího.
Pro válečnou mašinerii EVE, jsou nezbytné právě tyto příběhy, protože tyto války, mají tendenci vyžadovat od hráčů opravdu hodně času.
Jednotlivé strany potřebují přesvědčivé důvody pro přihlášení hráčů na dlouhé hodiny a v mnoha případech představují obrovské množství utopeného, nebo promrhaného času. Supercapital loď je obrovská investice ať už času, tak zdrojů ve hře, a když je pryč a je zničena, je to pro spoustu lidí opravdová ztráta.
Právě proto, že morálka má tendenci být tím klíčovým faktorem, tak pokud opravdu v dostatečné míře věříte svým vlastním kecům, tyto kecy se stanou vaší realitou. Pravá realita se začíná trochu vytrácet, na té už nezáleží čím dál méně.
Současná válka EVE Online by se mohla natáhnout na neurčito, nebo by se mohla zhroutit do několika rozhodujících bitev, které vypuknou patrně v několika příštích týdnech. V tomto okamžiku opravdu není možné předvídat, co se stane.
Skoro se stydíme, když k těmto okamžikům dojde, říká kreativní ředitel EVE Online. Teoretizujeme o těchto věcech a snažíme se plánovat, ale je nemožné tyto bitvy zmapovat.” Tyto příběhy nemůžeme psát my. Toto je náš velký úspěch, dát lidem nástroje k psaní jejich vlastních příběhů.
Bergur Finnbogason | Creative director
Hráči EVE však dělají více než jen píší své vlastní příběhy. Vytvářejí také všechen ten “spin” pro tyto příběhy, který se stává jejich součástí. Výsledek World War Bee 2, rozsah a důsledky, které nakonec bude mít, bude téměř jistě závislý na tom, která strana vyplodí víc hovadin.